dissabte, 21 de febrer de 2009

El saber estar

Tinc un amic al qui li envejo, el que per a mi, és una de les més meravelloses qualitats, el saber estar.
Saber estar no correspon a un comportament concret ni a un protocol de conducta marcada, doncs fa estricte referència a una excel·lent capacitat d'anàlisi i voluntat d'adaptació camaleònica. És d'aquells que si l'ocasió és verda, agafant els colors com a exemple, el meu amic adoptarà un to verdós discret, sense buscar ni el més viu ni el mes pàlid i així amb la resta.
La discressió n'és un bon succedani, malgrat tot, no deixa de ser això. Al meu entendre, i això és el que sap fer el meu amic, saber estar és ser conscient de quan és oportú o necessari parlar, callar, fer-ho en veu baixa, fer una broma o fins i tot cardar un cop de puny a la taula i deixar anar quatre renecs. És també saber establir amb subtilesa la distància adequada amb cada persona, sense abusar d'una confiança inexistent ni refredant la calidesa d'una proximitat afectiva.
El meu amic és com nosaltres, d'aquells que no concep una trobada amb els amics sense una taula ben parada d'aquelles que ja fa salivera només d'encarregar-la, i dono fè del seu saber en matèria de menja de les bones. Malgrat tot no l'he vist mai fer ostentació del seu disgust ni disconformitat quan més d'una vegada ens han pres el pel de mala manera i a preus exagerats.
Jo tinc assumit que el saber estar no és la meva tarja de presentació i no sabeu com m'agradaria que ho fos, per això li admiro tant i li valoro aquesta facilitat per envoltar-se de tot tipus de gent i veure com a tothom se li posa tan bé la seva presència, sense afany de protagonisme però present en totes les ments.
El saber estar, una virtut que precisa de més finura que el ser un lladre de panderetes.

2 comentaris:

Comitè d'Orriols ha dit...

Gràcies per l'article que m'has dedicat. M'he posat vermell i tot. En recompensa, i com agraiment, estic disposat a donar-te classes gratuïtes. Tot i que sóc conscient que serà com picar ferro fred.

En Samora ha dit...

Aixís reventessis, gossàs!!!. Ho veus? les visceres em poden.