divendres, 25 de setembre de 2009

Què és un "banyolí de l'any"?

Aquesta setmana s’atorga el guardó al banyolí de l’any. A mi, particularment, aquest tipus de nominacions em despisten no sabeu pas de quina manera. Jo que em deleixo per rebre algun dia un reconeixement d’aquests, no aconsegueixo entendre el que es demana ni tan sols si m’haig d’anar a apuntar a algun lloc per tal que la meva candidatura sigui tinguda en consideració.
Perquè clar, banyolí de l’any ho devem poder ser tots, penso jo. I més enllà d’aquesta reflexió barata m’agradaria entendre a què es deuen referir amb lo de “banyolí”; De gent nascuda a casa nostra o a més que també hi viu? Gent de Banyoles que ha fet coses grans per ell o gent que ha fet coses grans per Banyoles incloent-hi els fills adoptius de la ciutat? I això de “de l’any”? De quin any, del dos mil nou?, que si és així, s'hauria de dir “el banyolí del que portem d’any” la qual cosa comportaria que tot el que es fa des d’ara fins a les campanades del 31 de desembre no compti per res. Calla, que potser compte de setembre a setembre?
Ja veieu, una cosa tan senzilla com “el banyolí de l’any” i que jo no entengui ni en quin sentit s’ha de ser “banyolí” i de quin tipus d’any em parlen.
Posats a reconèixer coses, es podria fer com es fa en el món del cinema i crear diferents categories amb tres nominats a cadascuna d’elles. El premi al “banyolí que deu més calers de l’any” el faríem entregar a qualsevol dels banquers de la ciutat. “El banyolí més faldiller/a” rebria trofeu de mans del seu sogre, el del més esquenamoll (guardó dels més disputats, sens dubte) s’entregaria a mans des de la butaca estant, per no fer aixecar a dingú. El prèmit al "banyolí que ha retirat més tard durant l’any", entregat per en Japet, es lliuraria a partir de les nou del vespre per no fer matinar al guanyador ni alterar la producció del flequer. Verge santa, si n’hi hauria de trofeus a dar...
Resumint, aquesta seria una forma endreçada de destacar aspectes de la vida banyolina i on el cadascú sabria, des d’un bon principi, a quins trofeus és més propens a optar i disputar-los fins al final. Tothom tindria clar quins serien els adversaris a deixar fora de combat i aquest tipus de guardons no t’agafarien mai per sorpresa, que el personal no va pel món amb discursos preparats per si de cas.

2 comentaris:

Sacutell ha dit...

Un banyolí de l’any, així en minúscula, pot ser una mongeta també dita banyolí, de la nova collita i que per cert arriba amb molt retard.
Ara recordo que l’Antoni Mercader va fer un prego de Sant Martirià i el banyolí mongeta en va ser protagonista i també la presentació a casa de la xarxa Internet. Va seu un gran prego poc compres a l’època.

Jose ha dit...

Creo que el bayoli de l'any deberia de ser bpor consulta popular