dissabte, 17 de setembre de 2011

Quan no tritllegen les campanes

Una de les notícies que vaig llegir aquest estiu en els diaris és la de que les campanes de Sant Mori han deixat de repicar de nit. Es veu que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (aquell que fa les coses sempre bé, diuueeen) va donar la raó a l’amo d’un allotjament turístic que va denunciar que molestaven als seus clients. Es ben bé que no n’hi ha un pam de net. Jo, que he sentit tocar campanes tota la meva vida, i que sóc del barri vell del meu poble, us haig de dir que tots els veïns del barri no sabríem dormir sense sentir el toc de les campanes que semblen tocs d’àngels en plena nit. En llegir aquesta notícia m’ha revingut el record d’una altra que ja fa anys vaig llegir i que es referia a un poblet italià en el que també volien que no hi haguessin toca-campanes. .Aquell poble devia ser com aquells que sortien en les pel.licules italianes de Vittorio de Sica i la Gina Lollobrigida, un “popolo” de campanar i mirador a la vall on la gent s’asseia al pedrís de la plaça vora la “fontana” xerrant plàcidament. Bé, doncs resulta que en aquell “popolo” italià hi havia un capellà que es feia un tip de tocar campanes, i amb el seu tritllejar molestava a un matrimoni jove que feia poc s’havia establert al poble. Aquell matrimoni va denunciar el “cappellano” perquè les campanes de l’església els destorbaven els”himeneus plàcids” (així ho he traduït tal com ho va escriure el pappirazzi en el giornale) i suposo que ja m’heu entés. Anaven per himeneuejar plàcidament i de cop i volta tocaven les campanes i la parella perdia concentració i energia, i el capellà, segons ells, se’n burlava de la qüestió. Al “cappellano” el van tancar uns quants dies i no sé si va arribar a pagar la multa per impedir que la parella gaudís de relacions sexuals amb la normalitat necessària. El jutge parlà, en la seva sentència, de problemes psicomàtics i altres galindaines, i per evitar que el mossèn pugés al campanar i repiqués ordenà que les campanes fossin confiscades.

Quan vaig llegir la notícia al “giornale italiano” em va semblar que aquella parella s’ho agafava massa a la valenta i que el jutge ho va fer una mica massa fort. ¿Us imagineu que, a Banyoles, alguna parella del Barri Vell es queixés perquè les campanes els desperten?. I que en els pobles del Pla de l’Estany que gairebé tots senten campanes, els prohibissin el seu tocament?. Si precisament “himenuejant” plàcidament al so de les campanes sembla que hauria de ser més divertit. Sobretot quan tritllegen. Semblaria que ja anuncien a bateig. Tocar i tocar, vinga tocar!. Ganing, ganang, ganinc, gananc, ganing, gananc!!!.

L’avi Oli