dilluns, 22 d’octubre de 2012

Adéu al Comitè



Quan vam començar aquest sarau del bloc, ara fa molts rostits, el fum i els vapors, les riallades i les bestieses em van portar a adoptar el nom de Comitè d'Orriols. Ara no em feu dir perquè. Per ganes de fotre l'ós com diu el meu pare. O fotre l'ànec. Personalment estic ben lluny de la criminal banda que va assotar mitja província i que atrevir-se a escampar la por, l'odi i la violència fins la nostra comarca. Els del Comitè d'Orriols va matar a tort i a dret, sense mirar prim, sense compadir-se de ningú. El cas és que mai m'he sentit identificat amb aquesta colla de sàtrapes però, vés per on, vaig adoptar aquest nom sinistre per escriure aquí. I últimament he donat voltes si valia la pena continuar amb aquesta identitat més aviat horrible. I vet aquí que un bon amic, medallista, home honrat i mestre m'ha fet saber, fa poques hores, que a certa gent, sobretot la que més gran d'entre nosaltres i la que ha patit l'ombra criminal d'aquesta banda, li molestava o l'inquietava aquesta denominació. Com que jo ja no n'estava convençut les paraules del bon amic, i mestre, i medallista m'han fet fer el tomb definitiu. Llavors he pensat: quin nom pots adoptar en la teva nova identitat en aquest món de Xisca de Gardi. I m'han vingut, tot seguit, les paraules que un dia llunyà va pronunciar la meva mare. Va dir que a Banyoles ben poca gent se'n recordava del seu pare, un home honest, treballador, fill de Falgons i que morí molt jove el primer any de la guerra en un trist accident. Com que tinc molt clar que, abans que res, hem de ser deutors dels més grans, m'he proposat a ennoblir la memòria d'un home bo, d'un home honrat, d'un home que no vaig conèixer però del que m'ha arribat el testimoni de la seva noblesa. Ara els meus escrits portaran el nom de l'avi com certes empreses duen el nom dels vells que les impulsaren, com certs prats i camps porten el nom dels que els van guanyar amb el treball dels dies. L'avi, un home bo i honrat, netejarà amb el seu bon nom els escrits que portaven la signatura d'una banda de criminal. Visca Nosaltres i els que som com nosaltres.