divendres, 16 d’agost de 2013

Crispetes i pasta eixuta

Als meus nèts i les meves nètes els hi agrada molt la pasta eixuta. I per acontentar-los, la iaia, vinga a fer pasta!. Els nens i nenes d’avui van ben empastifats. Que diferent de nosaltres que en aquells temps estàvem empatatats, encigronats, enmongetats i enfarronats. Ara no. Tot és pasta! I quan mengen a fòra el que els hi agrada més són els entrepans de plàstic. Com ha canviat el món!. Ara els nèts creixen exactament al contrari de com ho vaig fer jo. Els nens són el centre de la casa i cada un d’ells té la seva habitació. De tant en tant es reuneixen a un restaurant per dinar. Hi ha avis que voldrien que les filles i els gendres els hi expliquessin com els va la feina. Als avis els hi agradaria poder explicar coses d’ells. Explicar com els cansa l’ambient del casal dels jubilats, explicar com els hi agrada parlar de política, explicar... bé, de fet a alguns avis els hi agradaria discutir una mica amb el gendre que moltes vegades és molt més de la ceba que ells. Però els àpats, quasi sempre giren entorn de les criatures: “Aquests macarrons no m’agraden, m’heu de treure la carn”, remuga el petit. I la mare, mira de separar la carn picada de la pasta i ja encarrega un gelat a canvi d’una petita part de macarrons. Després diu a la nena: “Explica a l’avi allò de la natació”. I la nena: “Avi, saps que sóc la campiona de natació de la meva classe?”. “Ah, si?, i com és això?”. “No ho sé, allà a la piscina del Club Natació Banyoles sempre guanyo jo”. “Que et sembla, papa, la teva nèta?” “ Què vols que em sembli? Que és una noia molt trempada!”. Si, si, són molt trempades, però a l’hora de menjar no responen com haurien de respondre. El que els hi agrada més són els pans amb textura de xiclets,es tornen bojos per les hamburgueses gomoses, pels iogurts bevibles, per les pizzes congelades, per les croquetes sense ànima, pel peix sense espina, pels formatges fosos,pels gelats i els pastissets. El fast foot, que en diuen. El “fes-te fotre” que en dic jo. I quan van al cine es compren uns cucurutxos de crispetes que a mi em farien mal de ventre. Ai, Senyor, com ha canviat tot!. En el meu temps, al cine hi anàvem a menjar cacauets, avellanes i xufles. Sempre s’hi ha anat a menjar al cine. Però, vaja, a la meva joventut també hi anàvem a fer manetes i a fer tabola. Val més que no parli del que fan ara!. Jo, quan era petit hi anava a menjar ensiamades, que llavors en dèiem flaones, amb xocolata i esprit o pegadolça. Però també hi he vist alguns que mentre miraven la pel.licula es menjaven un entrepà de sardines de llauna. Després van venir els cines que semblaven teatres de luxe, de “luju” en dèiem. Tenien estores vermelles i triples cortines a la pantalla que s’obrien quan la pel.licula començava i es tancaven quan la pel.licula encara no havia acabat, i això feia que les lletres es veiessin sempre arrugades i perdudes entre els solcs del vellut. Però allò va durar poc. Perquè es veu que allò de les cortines ho feien amb un botó que els maquinistes engegaven des de la cabina, i quan es va espatllar el botó ja no tiraven les cortines. En aquells cines la gent hi entrava en silenci i recolliment, com si anés a missa. A vegades ja ho semblava el cine una missa, sobretot quan feien pel.licules com “La señora de Fátima” o “La canción de Bernadette”, però el diumenge següent ja sortia la Gilda arremantgant-se el braç o la Maria Montez ensenyant les cuixesi tot canviava. Ara, d’aquests cines nous en diuen multisales. La setmana passada vaig anar a Girona a veure una pel.licula en una sessió de diumenge a la tarda i no vaig poder escoltar els diàlegs ni la banda sonora: el soroll de les crispetes no me la va deixar sentir. La setmana entrant aniré a un altre cine que diuen que tenen un sistema de reproducció de so que s’ha inventat precisament perquè el rossegament de crispetes i els xarrups de coca-cola siguin menys audibles. (Fragments de monòlegs radiofònics d’ara fa 10 anys. Ràdio Banyoles 2003).

1 comentari:

Blogger ha dit...

Do you prefer Pepsi or Coca-Cola?
ANSWER THE POLL and you could get a prepaid VISA gift card!