dimecres, 25 de setembre de 2013

Els metges


Fa pocs dies vaig anar a un metge que és O-to-rri-no-la-rin-gò- leg (eh, que és complicat això: si un metge és d’orelles, perquè no li podien dir orellingòleg?. Doncs, no: o-to-rri-no-la-rin-gòleg!, he, he, ho he dit de “corrido”, sense equivocar-me. Aquest otorrinolaringòleg em va otorrinolaringolar l’orella perquè la tenia embussada. No és res d’estrany. Avui dia hi ha molts sorolls que ens poden trencar els tímpans. Aquí a Banyoles, com a per tor arreu, també hi ha sorolls que eixorden, i creieu-me que si no s’hi posa remei acabarem tots anant a otorrinolaringolar-nos les orelles. Aquest “orellingòleg” ha dit a la premsa que s’haurien de treure les fresses de les ciutats perque tots tinguèssim més bones orelles. Ah, que va haver dit!. De seguit se li van tirar a sobre una colla de contestataris: els fabricants de bens d’equip, els tallers i fàbriques, les factories de productes derivats de l’agricultura, i els magatzems amb altaveus a tota potència. I evidentment, les discoteques. Perquè la joventut d’avui, si no poden sentir decibels, com s’ho han de fer per ballar?. I per conduir les seves discoteques ambulants?. Fressa, fressa!. Res de baixar els sorolls.S’ha d’anar orella dret, avui!. Què hi farem!, Paciència no t’acabis!, i sobretot de tant en tant a visitar el nostre o-to-rri-no-la-rin-gòleg!- És que els metges no els hem de deixar mai. Jo, gràcies a Déu, ja em sé portar bé, però de tant en tant també hi haig d’anar-hi. No tant com el meu amic Jaume, que aquest sí que té de tot. Menja quatre brunyols i ja li puja la tensió arterial, el colesterol se li acumula i li vé un pes a l’estòmac després de menjar. O sigui que allò que us deia que els quilos són l’obsessió de les senyores, doncs no: els homes també hem de tenir cura de la imatge com si fòssim artistes, models o polítics. . En Jaume, que com jo, també és artista, és sobretot polític, un model polític, i aquesta setmana ha anat al metge i li ha dit: “No ho entenc. Jo em cuido, intento de no menjar massa, i això que hi ha dies que em menjaria un bou. Camino sovint, i un cop a la setmana no sopo. Però vosté, senyor metge, té una balança que em desanima. Que he de fer?. Dons el metge li ha dit que ha de fer més règim, beure menys alcohol i fer exercici. En una paraula: fer el règim ben fet. I en Jaume li diu: “Però escolti, no puc posar una mica de sucre a la llet? – Noooo, que porta cansament, diabetis i càries”. Ja hi som!. “I pa, puc menjar pa?. “Poc, molt poc, millor gens”. “ I llegums, mongetes sobretot, que a mi  m’agraden molt. “Res, són indigestes”. “ Així, adèu botifarra amb mongetes. I escolti, i els pastissos?. “Ai, quin murri és vosté!, li diu el metge (L’ha encertat amb això, tots els polítics en són de murris. I llaminers!). I en Jaume torna a atacar: “Patates, de patates sí que en puc menjar, no?”. “Miri – li va dir cerimoniosament el metge – els francesos van estar 200 anys donant les patates als porcs”. “Fotuda!, així el bistec amb patates rosses, res de res?. “L’ha d’acompanyar de tant en tant amb espinacs, albergínies, porros, carbassons o un parell de fulles d’escarola, i que tot plegat no sigui massa carregat d’oli”. “Suposo que de cervesa, si que en puc beure, no?”. “Porta alcohol, gas i una quantitat de sucre que Déu n’hi dó”. “I cafè?” “ No en parlem”. “Doncs no en parlem”. Aquest meu amic, que de història en sap molt, sabeu que va dir al metge?. Que en aquells temps, els romans menjaven hores i hores el que volien, es vestien amb unes túniques que els hi amagaven les panxes i tan feliços!. “Si – li va contestar- però ja tots són morts”. Ha, ha, ha!, també van morir els dotze apòstols i no n’hi havia cap que fumés. Em sembla que amb tantes restriccions estomacals i tants de règims no marxem pas prou bé.El meu amic Jaume no ha fet gens de cas als metges. Ara menja de tot! I a l’Ajuntament és el que xerra més i el que té el cap més clar.Espero que tot li surti bé i que no faci un pet com una aglà. Au, va, anima’t Jaume, que hem de fer coses importants a Banyoles aquest any.I tots comptem amb tu. I amb la teva senyora, que ja sabem que t’ajuda molt. Dona-li records a la Josefina.

( Monòlegs radiofònics d’ara fa 10 anys. Ràdio Banyoles. Estiu 2003).